Kaap de goede Hoop, met Chinezen op de foto - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Kaap de goede Hoop, met Chinezen op de foto - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Kaap de goede Hoop, met Chinezen op de foto

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

11 December 2017 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Kaapstad, 10 december 2017.
Cape of Good Hope, met chinezen op de foto.
Op weg naar Kaapstad denk ik terug aan het krantenartikel dat ik deze zomer in de NRC las. Nieuw museum voor het Afrikaanse continent. Naast dat in Cairo, het belangrijkste museum van Afrika. Duitse mecenas schenkt Kaapstad Zeitz Mocaa museum voor moderne kunst. In oude graansilo aan de haven. Een half uur later schieten we omhoog in een transparante lift door één van de graansilo buizen. Op een open beelden-dak kijk ik door honingraat ramen naar de beroemde Tafelberg. Zaal na zaal, verdieping na verdieping begint de inspiratie door de aderen te stromen. Afrika spreekt op het gebied van moderne kunst zeker mee. Foto’s op acrylplaat, kleurige surrealistische schilderijen, video presentaties, objecten van gedroogde koeienhuiden en opvallend veel textiel. Overeenkomst: figuratief en kleurrijk.
Nog heerlijk nagenietend en babbelend vervolgen we onze reis naar Kaap de Goede Hoop. Als echte Hollander wil je toch weten waar onze voorvaderen de gevaren van de zee getrotseerd hebben. Met Onze wildkaart verschaft gratis toegang tot het Table Mountain National reserve. Het 5e nationale park dat we tijdens onze reis aandoen. Onderwijl is het stevig gaan stormen op deze landtong. Hier weer een landschap van 50 tinten groen. Maar nu gedecoreerd met witte lage bloemen en hoge gele Protea struiken. Dalend naar zee niveau zie ik de wilde golven de lage rotsen op rollen. De wind is zo hevig dat voordat de branding zijn uiteinde bereikt het overgrote deel al verwaaid is in nevel. Met moeite open ik het portier. De wind blaast mij omver als ik naast de auto sta. Toch wil ik het bord Cape of Good Hope bereiken. Een plaatje schieten hoort erbij. Zo denken een busje chinezen, die tegelijkertijd arriveren, er ook over. Iedereen probeert zich staande te houden om de rotsige bodem. Lachwekkende taferelen, omgewaaide chinezen, wapperende kleding, wegwaaiende hoedjes. Jan gebaart mij om bij het bord te staan. Nu is het mijn buurt om model te staan. Klik, klik, klaar. Een Chinese dame gebaart me om naar rechts te schuiven. Daar staan 2 heren om geportretteerd te worden. Ik schuif aan in de veronderstelling dat blanke spitsneuzen met blauwe ogen interessant zijn. Klik, klik, klaar. Jan kijkt me aan en roept me. …..Ik had niet in de gaten dat mijn zijden bloesje omhoog is gewaaid. Nu sta ik bij en met chinezen in mijn lingerie in hun vakantie album.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Tempo Doeloe

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 297331

Voorgaande reizen:

13 Maart 2024 - 24 April 2024

Tempo Doeloe

20 Mei 2023 - 30 Juni 2023

In de voetsporen van onze voorouders.

31 December 2022 - 03 Februari 2023

Schitterend Oman, een sprookje?

30 Oktober 2019 - 18 December 2019

Beestenboel

29 December 2018 - 01 Maart 2019

Op bezoek bij de Maya's.

10 November 2017 - 18 December 2017

Zuid-Afrika november-december 2017

22 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Tweede sabbatical 2014

06 December 2011 - 30 November -0001

Eerste Sabbatical 2011/2012

Landen bezocht: