Wonderen in Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Wonderen in Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Wonderen in Jaipur

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

05 Februari 2012 | India, Jaipur

Vandaag (vrijdag 27-01-2012) hebben we het Amber Palace in Jaipur bezocht. Een groot paleis waarin de toenmalige maharadja met zijn 12 vrouwen woonde. Bij binnenkomst deed het complex mij sterk denken aan de verboden stad in Beijing, een grote binnenplaats en meerdere gebouwen met een bewonderenswaardige architectuur. Ongelofelijk wat de Indiërs in de 15/16de eeuw konden bouwen. Alles prachtig gedecoreerd met afbeeldingen van hun hindoegoden. Het paleis is op een heuvel gebouwd en ter bescherming is er een muur van maar liefst 12km omheen gebouwd, deze loopt over heuvels en lijkt ook sterk op de Chinese muur.
Voordat we binnen waren kwam onze gids voor deze dag een kennis tegen die met een jonge olifant langs de weg stond, leuk om even te aaien. Wat ik niet zag maar Yvon natuurlijk wel was dat één meter achter de olifant een slangenbezweerder op de grond zat met een fluit en een mandje waaruit een mooie grote zwarte cobra kronkelend omhoogsteeg. De reactie was te voorspellen en er moest enige psychologische ondersteuning verleend worden. Desalniettemin heeft Yvon zelf nog enkele foto’s van slangen kunnen nemen toen we het paleis uitgingen (met hulde aan het slangenvrouwtje!)
Binnenkomen doe je of lopende of op een olifant, hiervoor zijn zo’n 150 olifanten beschikbaar maar desondanks moet je hiervoor nog zo’n uur in de rij staan. Het moge duidelijk zijn dat wij te voet zijn gegaan. Het geheel is gebouwd voor de maharadja die via een geheime gang ieder van z’n vrouwen ’s nachts kon bezoeken zonder dat de anderen het zagen en jaloers konden worden. Wat een tijd!
Vernuftig waren ze ook als je ziet dat ze grote bassins (10m2) hadden gevuld met rozenwater en door hierboven met een doek te wapperen had de baas van het spul ’s nachts airco met een lekker geurtje!. Alles bedekt met marmer en in marmer uitgehakte figuren.
Wij waren er op een voor de Indiërs vrije dag, dus waren er veel mensen. Dit was geen belemmering voor de apen die er vrij rondhuppelden.
Voor mij komt dit paleis op nummer 2 ná de Taj Mahal.
We hadden een goede gids die ook antwoord kon geven op de opmerking van Dorothé (van Ab) dat zij hier enkele jaren geleden gieren had gezien, dat is nu nog wel mogelijk maar is zeer zeldzaam. Bij een bezoek aan een andere stad hebben we wel jonge gieren op het dak van een tempel gezien en daar was men best wel trots op.
Voor de verandering hebben we ’s avonds eens buiten de beslotenheid van het hotel gegeten. Wat opvalt is dat de Indiase keuken erg op vegetarisch eten is gebaseerd. Ik moest daar aan denken toen ik de email van Bert las over het fantastische herendiner vorige week van mijn geliefde wijnclub CV. Bert, dank voor de email en ik zal ervoor zorgen dat ik bij het volgende herendiner van de partij kan zijn!.
In het paleis hadden we een aantal stof bewerkingen gezien (tye dye verven en blockprint) en de gids bracht ons naar een werkplaats waar ze deze oude bewerkingen nog toepasten en waar (hoe toevallig!) er ook verkoop plaats vond. Yvon vond een mooie sari (incl. beschrijving hoe deze 6 mtr lange lap rond haar goddelijke lichaam gewikkeld moet worden) en ikzelf vond een mooi tafelkleed dat ik mezelf als verjaardagscadeau van Marie-josé en Jos heb gegeven (dank je!!, we zoeken naar een gelegenheid om het passend in te wijden, oké?)

• 08 Februari 2012 - 08:02

Richard:

De kleurenintensiteit die voortdurend terugkeert in jullie' reisverslagen, doen me afvragen wat een Indiër zou vinden van sommige grauwe Westeuropese buitenwijken.

• 11 Februari 2012 - 15:48

Mj:

Jan, wat leuk dat je zo'n cadeau hebt uitgezocht. En de inwijding van het tafelkleed zien we ook wel zitten. Het goddelijke lichaam van Yvon in de sari erbij als aanvulling, lijkt ons ook niet verkeerd. Geniet van de laatste etappe van de reis en vergeet niet een beetje uit te rusten voordat jullie weer terugkomen in ons gestresste landje. Liefs Jos & Mj

• 11 Februari 2012 - 15:50

Mj:

En namens Jos nog bedankt voor de kaart. Hij lijkt sprekend ;-)