Cobra voor de deur. - Reisverslag uit Maun, Botswana van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Cobra voor de deur. - Reisverslag uit Maun, Botswana van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Cobra voor de deur.

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

13 December 2014 | Botswana, Maun

Op een zwoele zomeravond, in de Okavango Delta, zitten we in het donker voor ons hutje. Jan gebogen over z’n e- reader. Ik geniet van het geluid van de vogels en de krekels. Totdat ik word opgeschrikt door mannen stemmen. Het woord cobra versta ik. Maar ach het is Botswaans. En die taal spreek ik niet. De mannen staan links van het plantenperkje dat een meter voor onze deur ligt. Even later zie ik in het schijnsel van een lamp de tuinman heftig zwaaien met een schep. Vreemd gebruik om in het donker een sanseveria te verplanten. Deze staan hier in overvloed. Achter de struikjes op enkele meters afstand komt de tuinman tevoorschijn met een stok. In het donker valt hij nauwelijks op. Triomfantelijk toont hij mij de cobra die om de stok heen gewikkeld is. Binnen 1/10 van een seconde trek ik Jan van z’n stoel en gebruik hem als schild. De man schrikt van mijn reactie en roept: “he is dead!” Moet ik dat geloven? Hij verdwijnt met de buit. Even later komt hij met de lege stok terug. Vertelt zijn verhaal. De dode slang is net buiten de poort gedumpt. Hij heeft de cobra gevangen tussen de sanseveria’s voor ons in het plantenperkje. Trots toont hij aan Jan op z’n mobieltje de foto’s van de slang voor en na de verbrijzelde schedel.

Ter informatie: we vertrekken naar Zuid Afrika en weten niet wanneer we weer internet hebben.

• 13 December 2014 - 17:29

Ab:

Ach, de cobra zocht natuurlijk ook z'n mammie. Maar ja, meehobbelen met een auto is niet des cobra's. Dus gaat-ie door de sanseveria's heen naar z'n vermeende adoptieouders in hun huisje. En dan......tjak! Kopje kleiner. 't Leven is moeilijk in te schatten voor baby- en kinderdieren.......

• 13 December 2014 - 17:47

Ab:

In bovenstaande anticipeer ik op het Mama Mama-reisverhaal. Ik zie nu dat ik in de verkeerde volgorde de reisverslagen lees...... Excuses.

• 14 December 2014 - 16:22

Richard:

De moraal van dit verhaal: ga nooit naar Afrika zonder een tuinman!
    En eenmaal dood is zo'n cobra echt niet veel gevaarlijker dan een tuinslang.

• 14 December 2014 - 19:23

Frances:

Oef Yvonne, de schrik zit me nu al in de benen. Laat die foto's maar zitten.

Groeten,
    Frances