Pafuri- de mannen zijn macho-de vrouwen zijn slim - Reisverslag uit Punda Maria, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Pafuri- de mannen zijn macho-de vrouwen zijn slim - Reisverslag uit Punda Maria, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Pafuri- de mannen zijn macho-de vrouwen zijn slim

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

27 November 2017 | Zuid-Afrika, Punda Maria

Pafuri 13/11 2017
Mannen zijn macho, vrouwen zijn slim, in het Natuurtheater.
We zitten eerste rang in het “natuurtheater”. In onze regisseurs stoeltjes. Die onderweg in een supermarktje in het noorden, Venda, zijn aangeschaft. Stoeltjes die vermoedelijk ook bij de rondavels en met golfplaten bedekte hutten staan.
De bekende geluiden van Pafuri omringen ons. Hoge, schelle, harde, zachte vogelgeluiden. Die we tijdens onze huwelijksceremonie, 2004, op de achtergrond een rol toebedeeld hebben. Dit keer zijn we de enige twee bezoekers op deze picknickplaats. Een Vip plek, direct zicht op de Luvuhu. Rustig dobberen de krokodillen in de rivier, grazen de impala’s langs de oever, staren de Afrikaanse Nimmerzat (vogels) naar vis. De enige onruststokers is een familie bavianen. De grote apen rennend op zoek naar een nest eieren. Met veel gekrakeel valt de witte vogel de apen aan. Er valt niets te halen. De mannetjes nemen een fikse aanloop, springen met enorme bogen in drie keer de 20 meter brede rivier over. De krokodillen mijdend. Tot onze verbazing en ontsteltenis lopen de mannetjes door. De vrouwtjes en jonge bavianen op de oever achterlatend. Net als we denken dat het schouwspel is afgelopen horen we geritsel in een boom voor ons. De vrouwtjes hebben de boom geconfisqueerd. Met een enorme dreun landen de vrouwtjes op een “vluchtheuvel” in de Limpopo. Om vervolgens in 2 kleine springen aan de andere kant van de rivier aan te komen. De macho’s slaken een kreet. De familie sjouwt verder.