Crocodile Bridge, help wat moet ik kiezen? - Reisverslag uit Letaba, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Crocodile Bridge, help wat moet ik kiezen? - Reisverslag uit Letaba, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Crocodile Bridge, help wat moet ik kiezen?

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

27 November 2017 | Zuid-Afrika, Letaba

Crocodile Bridge 22/11 2017
Help, wat moet ik kiezen?
Tijdens het ochtendgloren begeven we ons op pad. Door de bush. Inmiddels na 450 km zuidwaarts gereden te hebben op zoek naar dieren die in dit deel van het Kruger Park leven. De hide die we willen bezoeken ligt aan een klein watertje. Vogels spotten. Langs de kant van de weg onder een struik ligt de familie leeuw uit te rusten. De jonge welpen richten zich op als ze het geronk van ons witte “beest” horen. Ongetwijfeld ruiken ze het “spek” op onze botten. De ouders liggen lui uitgerekt, zonder op te kijken, te genieten van de rust. Vol gevreten na een drukke nacht? In ieder geval zijn ze niet geïnteresseerd in ons vlees.
Bij de hide aangekomen kijken we eerst om ons heen of er onraad is. Immers van de auto naar de uitkijkpost is het nog zeker 10 meter lopen. Zonder de bescherming van gaas of iets dergelijks. We stappen uit. Een Afrikaanse dame staat twijfelend naast haar auto naar ons te kijken. Dan vertelt ze dat ze zojuist bij de hide een boomslang zag. Maar waar is hij gebleven? Bij het horen van de letter S duik ik terug in de auto. De natuurminende vrouw informeert Jan over het gedrag van de slang. Na een beet kun je nog maximaal drie dagen leven. Inmiddels stopt er een SUV. Een man en drie dames stappen uit. Om vervolgens naar de gazen deur van de met houten palen omgeven gang, die toegang biedt naar de hide, te lopen. Ook zij worden geïnformeerd over de gevaarlijke boomslang. Na enig overleg besluit een gedeelte van het groepje en de twijfelende dame zonder Jan de hide binnen te treden. Ik geef bij Jan aan dat hij gerust zonder mij mag kijken. De auto biedt mij voldoende bescherming. Doch mijn liefste heeft geen zin om oog in oog met de slang te komen staan. In de auto grijpt hij snel naar het boekje zoogdieren, slangen en vogels in het Kruger Park. Hij leest voor: boomslang- zeer giftig.
We rijden het zandpad af. Vijftig meter verder zien we op 10 meter afstand een cheeta lopen. Hij heeft geen haast. Wat een zeldzaamheid. Kijk die krachtige poten, dat slanke lijf, de tekening, die gestroomlijnde kaak. Minutenlang staar ik het beest aan. Schiet wat plaatjes. Met ferme tred begeeft hij zich tussen het hoge geel verdroogde gras. Waar naar toe? Dan bedenk ik mij. Als ik de hide was ingelopen, niet wetende dat daar een boomslang lag…….Deze plots voor mijn voeten zag glijden. Een beet en na 3 dagen ben ik er niet meer. Dus snel omkeren om via de gazen deur naar de auto te rennen. En dan daar voor de deur staat de cheeta. Oei, welke keuze maak ik dan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

In de voetsporen van onze voorouders.

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 296248

Voorgaande reizen:

13 Maart 2024 - 24 April 2024

Tempo Doeloe

20 Mei 2023 - 30 Juni 2023

In de voetsporen van onze voorouders.

31 December 2022 - 03 Februari 2023

Schitterend Oman, een sprookje?

30 Oktober 2019 - 18 December 2019

Beestenboel

29 December 2018 - 01 Maart 2019

Op bezoek bij de Maya's.

10 November 2017 - 18 December 2017

Zuid-Afrika november-december 2017

22 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Tweede sabbatical 2014

06 December 2011 - 30 November -0001

Eerste Sabbatical 2011/2012

Landen bezocht: