Drakensbergen, kerst over de gehele wereld. - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Drakensbergen, kerst over de gehele wereld. - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Drakensbergen, kerst over de gehele wereld.

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

17 December 2017 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Drakensbergen, 17 december 2017.
Kerst, over de gehele wereld.
Het is 34 graden. De bijen zoemen. Ze zuigen de nectar op van de lichtgele en cyclaamkleurige bloemetjes. Af en toe strijkt een vogeltje met oranje en blauwe glanzende veertjes voor me op de balk van de veranda neer. Heimelijk schuift een bergmuisje voorbij. Waar is de vleermuis gebleven? Gisteravond vloog hij de kamer in. Spreidde zijn vleugels wijd uit als wij hem probeerden te vangen. Jan met een papieren zak en ik met de camera. Helaas beiden zonder succes. Het beest was ons te slim af. Daar op de hoge rieten plafond.
Hier in de bergen heerst een groene stilte. De wolken tekenen zich af op de groene hellingen. De kabbelende beekjes geven een verfrissend geluid op deze 3 e advent.
Hier in zomerkleding voor een heuse kerstboom. Geen nep sneeuw op de boom, maar wel ballen in de boom. De ebben houten Afrikaanse beelden zijn versierd met de muts van Sante Claus. Op tafel staan 4 elanden. Handwerk, kraaltjes met metaal draad. Geen made Hong Kong maar gemaakt door de lokale bevolking. Als je op een andere plek van deze aardbol bent opgegroeid dan klopt het kerstgevoel niet bij een zomerse omgeving. We vertrekken weer naar onze winterse omgeving. Die we ook zo waarderen. Afrika: dank voor al het schoon waar wij van hebben mogen genieten.
En voor de lezers, familie, vrienden: gezellige kerstdagen en een voorspoedig 2018 gewenst. Jan en Yvonne

• 17 December 2017 - 14:24

Ab:

Jullie ook fijne feestdagen daar in de verte!
    Ab en Dorothé

• 18 December 2017 - 10:10

Manon Smit:

Dank voor de prachtige verhalen. Vaak zo duidelijk beschreven dat ik me soms echt in Afrika waande. Goede reis en gezellige kerstdagen gewenst! groetjes Manon

• 19 December 2017 - 19:45

Hans Haveman:

Ook zonder dieren blijft Afrika bijzonder. Wat een mooie verhalen en wat een heerlijke temperatuur. Gezellige feestdagen. Miriam en Hans