Smikkelen en smullen - Reisverslag uit Cayo Guillermo, Cuba van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Smikkelen en smullen - Reisverslag uit Cayo Guillermo, Cuba van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Smikkelen en smullen

Door: Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

12 Januari 2019 | Cuba, Cayo Guillermo

Vanaf dag één was ik benieuwd naar de Cubaanse smaak. Heerlijk geen toegevoegde zouten. Maar daarentegen heeeelveel suiker. De resultaten zijn waarneembaar. Vrouwen geperst in legging, bloesjes die bol staan, ladders die weg springen onder de minuscule rokjes. Het brood smaakt zoet. Als je niet ingrijpt ligt er een lading suiker in je drankje. En geen boter bij de vis maar suikerbrood bij de vis.
Verrassend en vindingrijk vind ik de boter geserveerd in een uitgeholde halve citroen. Zo ook het drankje in de pompelmoes, grote grapefruit. Iets uithollen, ananassap met honing en rietje erin. Terwijl ik zuig en knijp, in de grote gele bol, krijg ik een heerlijke cocktail.
Cuba is ooit overheerst geweest door de Spanjaarden. De wijn die men hier schenkt heeft een politieke smaak. Ze is van Chileense of Spaanse kom af.
Vanavond had ik zin in kreeft. Dus op mijn bord lagen een paar rode poten. Vragend kijk ik de ober en kok aan. Waar is de kreeftentang en het vorkje? Schouderophalend kijken ze me aan. Ik pak een pootje en zet mijn tanden erin. Kijk de ober aan. Hij lacht en haalt z’n schouders op. Ach hij weet ook niet hoe ik het kostbare vlees tot me moet nemen. Teleurgesteld lever ik m’n bord met de rode pootjes weer in.

  • 16 Januari 2019 - 15:40

    Manon:

    Zijn jullie er al achter hoe het wel gegeten word?
    Serveren en niet weten hoe het gegeten moet worden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Tempo Doeloe

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 297172

Voorgaande reizen:

13 Maart 2024 - 24 April 2024

Tempo Doeloe

20 Mei 2023 - 30 Juni 2023

In de voetsporen van onze voorouders.

31 December 2022 - 03 Februari 2023

Schitterend Oman, een sprookje?

30 Oktober 2019 - 18 December 2019

Beestenboel

29 December 2018 - 01 Maart 2019

Op bezoek bij de Maya's.

10 November 2017 - 18 December 2017

Zuid-Afrika november-december 2017

22 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Tweede sabbatical 2014

06 December 2011 - 30 November -0001

Eerste Sabbatical 2011/2012

Landen bezocht: