Op zoek naar Xunantunich - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Op zoek naar Xunantunich - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Op zoek naar Xunantunich

Door: Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

31 Januari 2019 | Belize, San Ignacio

Het leuke van reizen is dat je je dingen gaat afvragen. Zo ook de vraag: wat is het verschil tussen de Azteken, Maya’s en Inca’s? We hebben momenteel weer betrouwbaar internet. Foto’s zijn geüpload en vergeten verhaaltjes zijn geplaatst op de weblog. Maar het biedt ook mogelijkheden om informatie over de verschillende oude culturen te vinden. Aangezien we op bezoek bij de Maya’s zijn is het belangrijk om iets te begrijpen van hun cultuur. Ons kalendersysteem en het cijfer 0 hebben we aan hen te danken. Ook de astronomie was van wezenlijk belang. De bouwstijl verschilt. Daar waar de Inca’s grote steenbrokken als lego op elkaar plaatsen gebruiken de Maya’s kleine oneffen gevormde stenen. Altijd staan er 2 tempels tegenover elkaar. We besluiten vandaag dus maar weer eens een kijkje te nemen.
Een taxi die ons gisteren langs de weg heeft opgepikt, toen we de bus uit stapten, brengt ons naar de archeologische vindplaats. We steken een smalle rivier over. De auto staat op een handmatig bediende veer en wij moeten er naast staan. Terwijl we de wal oplopen schiet een aap de boom in. Gedurende de daarop volgende uren genieten we volop van een stil tempelcomplex midden in de jungle. De kracht die van deze eeuwenoude gewijde plek uitgaat is te voelen in al je vezels.