Vergelijking Cuba, Guatemala, Belize en Costa Rica - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Vergelijking Cuba, Guatemala, Belize en Costa Rica - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Vergelijking Cuba, Guatemala, Belize en Costa Rica

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

24 Februari 2019 | Costa Rica, Tortuguero

Zodra we geland waren in Guatemala Stad vanuit Havanna merkten we het verschil, een fleurig vliegveld.
We zijn nu al weer een tijdje weg uit Cuba en verbazen ons nog steeds over de verschillen. Overal zijn volop winkels en in restaurants krijgen we niet meer te horen dat voedsel zoals brood niet meer aanwezig is. In de drie landen die volgden na Cuba gaat het economisch ook een stuk beter als we de auto’s, wegen en de fabrieken zien.
We zijn drie weken in/op Cuba geweest en we hebben vijf en een halve week in de andere landen (respectievelijk Guatemala, Belize en Costa Rica) doorgebracht. Een wereld van verschil ondanks dat ze niet al te ver van elkaar liggen.
Zoals bekend is Cuba van deze vier landen het enige communistische land, de andere zijn in meer of mindere mate democratisch. Costa Rica heeft nog iets opvallends, het heeft geen leger. Jaren geleden is er een opstand geweest vanuit het leger en om te voorkomen dat dit weer zou gebeuren is het leger afgeschaft (hoe eenvoudig kan het zijn). Met de twee buurlanden zijn niet-aanvals verdragen afgesloten.
Leuk was om te merken dat in de volgorde waarin we de landen bezochten de welvaart steeds (iets!) groter werd. We merkten ook dat dit op de inwoners invloed heeft, zij waren communicatiever en positiever. Hoewel een taxichauffeur in Belize ons vertelde dat de bevolking niet zo veel vertrouwen had in de politiek en het opkomst percentage bij verkiezingen maar 25% was, heeft het misschien ook wel iets met de relaxte Caribische mentaliteit te maken?
Recentelijk stond er in de NRC een artikel over de komende verkiezingen voor de (eerste!) grondwet van Cuba, een interessant artikel en het komt aardig overeen met onze mening over het land.
Cuba gaat er prat op dat ze de laagste CO2 uitstoot (per inwoner) van de wereld hebben, zo lust ik er nog wel een. Als je geen auto’s en fabrieken hebt dat klopt dat wel.
In de laatste drie landen hebben we erg genoten van de nationale parken en de geweldige dierenwereld daarin. Opvallend was de aandacht die we op veel plekken aantroffen voor een bewust omgaan met de natuur (afvalscheiding, minder plastic tasjes).
Voor wie van de zestiger jaren wil genieten is Cuba een aanrader. Voor de geschiedenis van de Maya’s is Guatemala aanbevolen en voor de natuurliefhebbers is Costa Rica een luilekkerland. Wil je duiken of snorkelen dan is Belize aan te raden. Tot slot nog een overeenkomst tussen deze vier landen, ze liggen allemaal aan de Caribische zee en hebben de bijbehorende relaxte sfeer.