Valse start - Reisverslag uit Witbank, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Valse start - Reisverslag uit Witbank, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Valse start

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

31 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Witbank

Na een voorspoedige reis van bijna 24 uur stappen we monter, na de nachtvlucht, ’s morgens om 10 uur door de douane poorten. Op weg naar de huurauto die ons de komende 7 weken op vele mooie plekjes moet brengen. In de grote aankomsthal hangt een bord “car rentals”. Jan duwt de kar met koffers en dagrugzakjes richting de lift. Even later bereiken we een verdieping. Geen aanduiding meer te vinden. De ogen zoeken de omgeving af. Totdat een aardige in tweedelig geklede ietwat gezette man ons behulpzaam benadert. “Wat zoeken jullie?” “ Europcar”: is ons antwoord. Loop maar mee. Hij loodst ons naar een smalle ruimte. Door ettelijke gangetjes bereiken we een lift. Wat vreemd dat hier geen borden hangen? Jan geeft aan dat we ons nu zelf wel redden. Nee, hij staat er op in de lift mee naar boven te gaan. De lift arriveert met daarin een kleinere eveneens keurig geklede man. Beide locals zo te zien. We duwen onze bagage in het hijstoestel. Met ons hebben en houwen staan we tussen de heren in de krappe ruimte. Er ontstaat enig gedoe om de knopjes op het paneel te bedienen. Op het moment dat de mannen de kleine ruimte willen verlaten schuif ik langs de kortere heer. Tot mijn schrik zie ik dat de rugzak is geopend en mijn telefoon er half uithangt. Het alarm in mijn hoofd gaat af. Een blik was genoeg om te zien dat mijn portemonnee ontbreekt. Jan rijdt met de zware kar snel achteruit de ruimte uit voordat het gevaarte in beweging komt. We houden de heren staande. Eén en al onschuld. De zakken van het colbertje en de terlenka pantalon mogen we fouilleren. “Dat is de taak voor de politie”: merkt Jan op. Plotseling wijst de ene op de grond. Kijk daar ligt de portemonnee. Open en wel. Gehaaid? Geslepen? In ieder geval ontbreekt niets. Vanaf nu sluiten we de slotjes die op de rugzakken hangen toch maar. Weer even in het reisritme komen.

• 31 Oktober 2019 - 21:57

Hans:

Is even schrikken. Nu vooruit naar de leuke ervaringen. We volgen jullie.

• 01 November 2019 - 11:21

JanV:

Zo zie je maar dat zelfs ervaren globetrotters er (bijna) intuinen. Gezond wantrouwen blijft (helaas) op z’n plaats.

• 01 November 2019 - 11:21

JanV:

• 03 November 2019 - 12:51

Mirjam Van Dorp:

Wat schrikken zeg! Allebei een wereldreis gemaakt dus de nodige ervaring en dan toch!!!
    Dit overkomt jullie dus niet weer.
    Heel veel plezier!