Een duistere toekomst? - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Een duistere toekomst? - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Een duistere toekomst?

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

16 December 2019 | Zuid-Afrika, Sani Pass

Vanavond ziet het er donker uit. We leven in de wolken en het hemelwater komt met bakken naar beneden. De Drakensbergen. Een afgelegen plek. Mysterieus omdat de elementen vrij spel hebben. Door het slechte weer is de duisternis vroeg ingevallen. Bovendien kun je geen hand voor ogen zien omdat de elektriciteit is uitgevallen. Een angstaanjagend decor voor ons. Maar prima voor Dracula en Hitchkock. Een probleem doemt op. Het is even voor etenstijd. Ook hier wordt elektrisch gekookt. Hoe wordt dat opgelost? Met rammelende magen verlaten we ons huisje. Tastend in het duister schuilend onder de paraplu. We begeven ons naar de ontspanningsruimte naast het restaurant. Daar stromen inmiddels nog meer hongerige gasten binnen. Het grootste deel valt in deze duisternis niet meer op. Gespannen wachten de bezoekers met een groot vraagteken op het gezicht. Geen kaarsen te bekennen. Wel een open haard die moeite heeft om bij te lichten. Wat vreemd? Geen informatie, de tijd verstrijkt. En alleen donkerte. Na twee onzekere uren horen we wat gestommel. Ik sluip de eetzaal in. Zie daar, kaarslicht! En een aangepast lauw buffet. Niet met lege maag naar bed! Maar hoe kan dit? Zonder generator? Een blanke man met naambordje op z’n streepjes overhemd loopt inspecterend rond. Hij kijkt ons aan. Ziet onze vragende blikken. De manager vertelt dat de servicedienst van ver moest komen. De generator is ook nog defect. Bij mijn vraag of dit vaker voorkomt verzucht hij. “Dagelijks, het netwerk in Zuid-Afrika is overbelast. Er is geen geld om het aan te passen. Het wordt er niet voor uitgetrokken. “The money disappears in the pockets.” Ook hier corruptie dus. Dat verklaart de regelmatige, soms langdurige, stroomuitval die we de laatste tijd hebben ervaren. Hoe moet het verder met dit land?

• 16 December 2019 - 19:17

Hans:

Stond vorige week hier groot in de krant: stroomuitval in Zuid Afrika is normaal. Wel stond erbij dat er altijd kaarsen en waxinelichtjes bij de hand zijn. Inderdaad overbelast netwerk. Wat wij opvallend vonden dat bij grote kruisingen en haperende verkeerslichten je toch gemakkelijk oversteekt. Gewoon om en om.

• 17 December 2019 - 17:42

Ab:

Bij jullie de stroomuitval, bij ons de boeren die de distributiecentra van de supermarkten willen blokkeren (maar dat mogen ze niet van de rechter.....). De donkere dagen voor kerst zijn bij jullie dus wel ERG donker. Maar jullie vermaken je toch wel, ondanks de duisternis? De fles wijn is op de tast te vinden, neem ik aan :-)