Beesten en cacteeën - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Beesten en cacteeën - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Beesten en cacteeën

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

28 Mei 2023 | Bonaire, Bonaire

Beesten en cacteeën

Terwijl bij ons de koeien in het weiland lopen, althans de natuurminnende boeren, lopen op Bonaire ezels rond. Niet in een weiland maar overal. Op de openbare weg, tussen de bosjes en waar je maar kunt bedenken. Jan bleef alert op de verkeersborden die waarschuwden: pas op overstekende ezels. Dit keer geen kamelen. We rijden vandaag naar het natuurpark Slagbaai. Zoals op het hele eiland worden we overmatig getrakteerd op cacteeën. Van die Lucky-Luck exemplaren. Ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien. Het is onkruid hier. Jan waant zich weer in Zuid-Afrika. De geur en kleur van de aarde en het landschap brengen hem in vervoering. Hier geen wilde beesten. Maar leguanen. Hans, van die beesten die bij ons huisje op de waranda lagen. Zelfs met schattige baby leguaantjes. Schatjes, maar ik hou ze liever op afstand. Ook allerlei kanaries, parkieten, ara’s, papagaaien vliegen voorbij. Alsof je in de volières rondrijdt. Is dit Nederland? Even verder staan wederom flamingo’s vis te zoeken. Zo langzamerhand krijgen deze vogels de status van mussen bij mij. Overal op dit eiland kom je ze tegen. We stappen uit om een blik te werpen op de ongelofelijk turquoise blauwe zee. Gefascineerd kijken we in het helder blauwe water. En dan… verschijnen daar blauw-geel-oranje papagaaienvissen. Ik grijp de camera om ze te vangen. Helaas blijkt dat alleen een blauw vlekje overblijft. Wazig maar wel een herinnering. Tegelijkertijd denk ik terug aan het etentje in Muscat. Toen lag de papagaaienvis voor ons op bord. Plat geslagen.

• 28 Mei 2023 - 10:31

Hans :

Heerlijk genieten in de natuur. En als de benzine op is kun je altijd op een ezeltje verder begrijp ik.

• 06 Juni 2023 - 08:20

Richard :

Zijn jullie nog van plan om ezelsvlees te proeven?