Tsitsikamma; Jurassic Park - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Tsitsikamma; Jurassic Park - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Tsitsikamma; Jurassic Park

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

07 December 2017 | Zuid-Afrika, Stormsrivier

Tsitsikamma National Park, Storms River 1 december 2017

Jurassic Park.

De wandelschoenen staan gereed. Vandaag mogen ze mij naar de “Suspension bridge” brengen. Rechts van mij zie ik de branding van de Indische Oceaan en een stralend blauwe lucht. Daartussen bevindt zich een steile, met legergroene bomen en kastanjebruine struiken, bedekte afgrond. Het smalle pad kronkelt onder te lage bosschage door. Rechts zie ik volop dichte begroeiing. Af en toe ritselt er wat. Ik geef een gil. Ik kijk om. Mijn wandelstok zit vast tussen de planken van het vlonder. Na mijn ervaring van enkele dagen geleden blijf ik op mijn hoede. Voor mij zie ik een dassie, een soort uitgerekte cavia. Hij schrikt eerder van mij dan ik van hem. Na een kilometer doemt er een bord voor mij op. We betreden het: “Jurassic Park- insects”! Ik slik even. Beelden van herinnering en verbeelding doemen op. Hier geen dicht karretje. Maar onbeschermd “hiken”. Hopelijk krijgen wij de hoofdrol. Want de figuranten kwamen er niet goed vanaf.
Enfin na twee uur “hiken” en zoeken naar mastodonten blijft het bij een ontdekking van inheemse mieren en een zwarte tor. Is dat nou alles?
Uitgeteld strijken we voor ons onderkomen neer. Genietend van een kop rooibosthee en de oceaan. Ik staar. Geniet van het uitzicht, 5 meter gras, lage gele bloemen, meters zwarte rotsen met die enorme beukende oceaan aan onze voeten. Niets tussen ons en het enorme bruisende water met z’n grote witte vlokken. Totdat, plotseling een monster het gras op komt lopen. Ik verschiet van kleur. Gelijk die van het beest. Ontsnapt uit Jurassic Park? Het lijkt erop. Nieuwsgierig maar met enig respect aanschouw ik het complexe schepsel. Alsof er een mecanodoos aan te pas is gekomen. Met trillende handen leg ik het gevaar op de gevoelige plaat vast. Met grote passen verplaatst hij zich steeds verder van mij vandaan. Opgelucht haal ik adem.
Ik kom weer in mijn comfortzone en ben weer helemaal zen. Dit neemt toe als even later op geringe afstand super grote vissen tevoorschijn komen. Springend in de oceaan en ik juichend op het land. Een school dolfijnen. De natuur zit vol verrassingen.

  • 07 December 2017 - 13:22

    Manon Smit:

    Schitterend Yvonne. Wat een andere wereld dan hier. Heerlijk om weer wat van jullie te lezen. Ik kijk uit naar het volgende reisverslag!

  • 08 December 2017 - 12:48

    Frances :

    Ik Yvonne, dank voor alle leuke berichten. Goed te lezen dat je weer aan het lopen bent. Prachtig zoals je schijft. Heel beeldend. Geniet maar van alle mooie dingen in de natuur. Die is in Nederland ver te zoeken.

    Groetjes, Jan en Frances

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Tempo Doeloe

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 298698

Voorgaande reizen:

13 Maart 2024 - 24 April 2024

Tempo Doeloe

20 Mei 2023 - 30 Juni 2023

In de voetsporen van onze voorouders.

31 December 2022 - 03 Februari 2023

Schitterend Oman, een sprookje?

30 Oktober 2019 - 18 December 2019

Beestenboel

29 December 2018 - 01 Maart 2019

Op bezoek bij de Maya's.

10 November 2017 - 18 December 2017

Zuid-Afrika november-december 2017

22 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Tweede sabbatical 2014

06 December 2011 - 30 November -0001

Eerste Sabbatical 2011/2012

Landen bezocht: