Adios Chili - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Adios Chili - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Adios Chili

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

30 Januari 2015 | Chili, Puerto Natales

4 weken heb je ons bezig gehouden. Met al je pracht en raadselachtige landschappen. Tijdens de laatste wandeling, waarin ook Jan zonder commentaar zich als berggeit profileert, proeven we ingrediënten die in Europa niet te vinden zijn. We banen ons een weg door het met leistenen brokjes gevulde pad. De voeten zakken diep weg. De schoenen staan in 90 graden tegen de helling. Achter ons ligt de besneeuwde berg Grey te schitteren. De spiegeling is waar te nemen in het azuurblauwe meer. Boven ons zweeft een grandioze condor. Op de helling staat een roedel guanica’s (familie van de lama). Aan beide zijden van het smalle steile pad groeien talloze gele en lichtgroene rotsplantjes. De hemel is bijna koningsblauw met daarin geprikt een stralende zon. Het is maandagochtend. En wij genieten van onze sabbatical.
Het blijft ons intrigeren hoe je zo’n zo ver ontwikkeld land bent. Je leeft van de visserij, bosbouw, fruitteelt, wijnmakerij en koperwinning. Maar wat nog meer?
We mochten over 3200 km, van het midden naar het zuiden, jouw landschap zien. Ook vanuit de lucht hebben we 1200 km Andes gebergte bewonderd. Nog dank voor het mooie heldere weer.
Je hebt nogal wat te verduren van de aardschokken. De twee aardplaten schuiven regelmatig over elkaar heen hetgeen ook tsunami’s veroorzaakt. Het is nu ook duidelijk waarom hier de vele werkende vulkanen de hierdoor ontstane activiteit in de aarde naar buiten spuwen. Het was schrikken om de waarschuwingsborden aan de kust te lezen. Ook tijdens de wandelingen vonden we evacuatie aanwijzingen.
Maar wat ik mis is jullie aandacht voor de cultuur, traditie en historie. Maar misschien wordt dat verstopt. Al die indianenstammen die hier hebben geleefd, daar is niets van over. In Patagonië heeft genocide plaats gevonden. Ja en daar loop je niet mee te koop.
Restanten van de dictatuur van Pinochet nemen we niet waar. Terwijl hij nog maar enkele decennia geleden aan de macht was. Ogenschijnlijk lijkt het vriendelijke volk nu te leven in vrijheid.
Misschien nog eens tot ziens in het hete en droge noorden.

• 30 Januari 2015 - 10:25

Richard:

Dat noem ik een waardige afscheidsrede! :-)