Vaderdag - Reisverslag uit Cul de Sac, Sint Maarten van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Vaderdag - Reisverslag uit Cul de Sac, Sint Maarten van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Vaderdag

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

23 Juni 2023 | Sint Maarten, Cul de Sac

Vaderdag

18 juni, op afstand en toch dichtbij. Dankzij de digitale wereld kunnen we als broer en zussen afstemmen wat we met Pa doen op vaderdag. De beleving van deze dag wordt nog eens gevoed op deze Caribische eilanden. Op verschillende plekken wordt het pa trakteren op een brunch of diner aangemoedigd. Aangezien onze vader niet zoveel meer eet kiezen we voor een ander presentje. Een nieuwe koptelefoon om het geluid van de TV, met zijn dovenmansoren, beter te volgen. Om het bezoek en aandacht te verspreiden wordt het een vaderdag weekend. Zus op zaterdag, broer op zondag. En natuurlijk een telefoontje van mij op zondag. Het is half negen in de ochtend, half drie in de middag bij pa. Ons ontbijt is opgeruimd. De afwas gedaan. Het is al 29 graden en pak ik een flesje water. Terwijl op de andere eilanden, behalve op Saba, het water uit de kraan te drinken is, koop je hier water in flacons van vijf liter. De smartphone ligt voor me. In voorgaande keren als we contact maakten met de moeder van Jan en mijn vader gebruikten we whatsapp videobellen. Met tussenkomst van de familie. En nu wil het bijzondere dat we in Frankrijk zitten. Ja, wel op Saint Martin. Maar het is Frankrijk. Ja, het zijn de Antillen. Maar het is Frankrijk. Dus Europa. Dus we kunnen onze data bundel gebruiken. Gewoon rechtstreeks bellen. Als we 10 kilometer zuidwaarts zitten, in Sint Maarten, het Nederlandse deel kunnen we ook bellen. Maar dan gaan we daar grof voor betalen. Het valt niet onder onze bundel. Ja, het valt als minuscuul landje binnen ons koninkrijk. Maar voor ons is het geen Europa. Ja, voor de inwoners van Sint Maarten wel. Die kunnen zonder poespas in Europa aan het werk. Snap jij het nog? Enfin, toch maar even gezellig rechtstreeks met pa bellen. De boven- en benedenwindse eilanden spreekt voor onze ouders tot hun verbeelding. Het opsommen van de namen Saba, Sint Eustatius, Sint Maarten….. is op de lagere school er in gestampt. Op dezelfde wijze als Hogezand Sappemeer, …….Het was van ons en hoorde bij ons. Een koninkrijk. Maar nu met veel verschillende regels. We gaan door met de ontdekking. Op naar Aruba.

• 23 Juni 2023 - 09:58

Anne-Marie Soppe :

Oh ja ik leer weer bij! Veel plezier op Aruba!

• 23 Juni 2023 - 21:34

Elsa:

Leuk geschreven!

• 25 Juni 2023 - 10:31

Richard:

Frankrijk geldt als de bakermat van de democratie - maar streeft naar uniformiteit van de Franse natie overal ter wereld. Met bepaalde basisstandaarden. Nederland maakt andere keuzes - want democratie moet wel betaalbaar [e-38] leuk blijven. Ook al betekent dit voor sommige bewoners wat minder democratie en/of wat minder plezier.