Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Aruba - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Aruba

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

26 Juni 2023 | Aruba, Oranjestad

Aruba

Het eiland heeft een grootte van 31x8 km. Daarmee is het de kleinste van de drie ABC eilanden. Hier wonen inmiddels al meer dan 100.000 mensen. Een groot deel is Venezuela en Columbia ontvlucht. Om een beter leven op te bouwen. Het eiland kent geen werkloosheid. Er is volop werk. De ‘buitenlanders’ krijgen een legale verblijfsstatus voor vijf jaar en kunnen direct aan de slag. Een win-win situatie voor beide partijen.

De oorspronkelijke bewoners zijn indianen. Alleen enkele grottekeningen van deze groep zijn nog bewaard gebleven. Daarentegen zijn de sporen van de Nederlandse kolonialisten wel op verschillende plekken nog terug te vinden. Ook hier trachtte men, met hulp van slaven, het land te ontginnen. Na verloop van tijd bleek dit door de droogte geen haalbare kaart. Zelfs de productie van cochenille, een dieprode kleurstof gemaakt van een schildluis, leverde te weinig op. Daarom heeft men, in verhouding tot omringende gebieden, hier weinig slaven gekocht. In 1857 was 17% van de bevolking slaaf. Je ziet hier dan ook amper plekken die herinneren aan die tijd. Op Curaçao, Bonaire en Saba was 38% van de bevolking slaaf. We hebben daar dan ook slavenhuisjes, plantage landhuizen, monumenten en spullen in musea gezien die gelinkt zijn aan die tijd. Op Sint Eustatius en Sint Maarten was 56% van de bevolking slaaf. Op Sint Maarten hebben we niets ontdekt wat herinnert aan die tijd. Is dit allemaal toegedekt of opgeruimd? De afgelopen tijd vroeg ik mij af waarom de Surinaamse gemeenschap zo nadrukkelijk van zich laat horen over het slavernijverleden en de Antilliaanse veel minder. Gaandeweg werd het mij duidelijk. In Suriname leefden tijdens de ‘hoogtijdagen’ van de slavenhandel 25keer zoveel slaven als blanke Europeanen. De slavenhandel was hier veel nadrukkelijker aanwezig dan op de Antillen.

Terug naar Aruba. Na de mislukte landbouw en veeteelt, eeuwen geleden, bracht de goud delving soelaas. Doch uiteindelijk bleek de opbrengst op lange termijn te beperkt. Daarna was het de olie die het land welvaart gaf. Na vele decennia is nu de hoop gericht op een florerende toeristenindustrie.

• 27 Juni 2023 - 08:28

Richard :

Er werd steeds een nieuwe weg gezocht en gevonden om in levensonderhoud te kunnen voorzien - en te kunnen blijven. In een wereld waarin zovelen have en goed oppakken en hun heil elders zoeken; geeft dat te denken. [e-1f914]