Eten en drinken - Reisverslag uit Lima, Peru van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Eten en drinken - Reisverslag uit Lima, Peru van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Eten en drinken

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

23 November 2011 | Peru, Lima

Als rechtgeaarde Bourgondiër was ik nieuwsgierig naar de culinaire kunsten van de Peruanen en de Bolivianen. Een klein onderzoekje thuis leverde alleen maar op dat ze hier cavia’s eten.
We hebben cavia’s wel vaak op de kaart zien staan en uit borden die wel eens voorbij kwamen hadden we al gezien dat het niet om gefileerde stukjes ging maar om middendoor gehakte beestjes met de pootjes omhoog. Nou heb ik de eigenschap dat ik (eigenlijk) alles wel eet maar dit was mij toch echt een stap te ver.
Gek is dat nagenoeg alle restaurants (en dat zijn er vele ondertussen) min of meer dezelfde prijs hanteren, los van de entourage en de kwaliteit. Wat ons goed bevalt is om de hoteleigenaren te vragen naar de betere restaurants.
Afhankelijk van wat je neemt ben je zo’n 60-80 Soles kwijt (+/- € 15-20) voor 2 personen.
Dan kom ik op een gevoelig punt en dat is de wijn… we gebruiken hoogtetabletten en daar wordt nogal duidelijk gewaarschuwd voor de combinatie met alcohol, conclusie… ik heb al weken geen wijntje meer gedronken en tot mijn verbazing ben ik gewoon in leven gebleven!!! Het enkele glaasje Peruaanse wijn dat ik geproefd heb is van een behoorlijk kwaliteit. Zou je een fles wijn bij het eten nemen dan moet je er rekening mee houden dat de rekening ongeveer dubbel zo hoog wordt.
Als we het restaurant niet helemaal vertrouwen nemen we nogal eens een pizza, ALLE restaurants hebben dat en daarom staat er altijd een grote stenen oven (die op hout wordt gestookt) in het restaurant.
De meeste restaurants koken vrij simpel met vlees en vis en iets groente erbij met een schep rijst of aardappel. Peru is het land van de aardappel, ze gaan er prat op dat er van de 4000 soorten die er wereldwijd bekend zijn er zo’n 3000 uit Peru komen, ze zouden ook nog eens niet genetisch gemodificeerd zijn. Ik moet eerlijk zeggen (als NIET aardappeleter) dat ze hier goed smaken (vol van smaak en kruimelig).
Vis staat bijna altijd op de kaart maar hebben we eigenlijk alleen bij het Titicacameer gegeten (veiligheid i.v.m. transport). De overheid geeft subsidie op vis om gezond eten bij de bevolking te stimuleren. En…dat is ook echt nodig… we hebben vanmiddag een schatting gemaakt hoeveel percent van de Peruanen obesitas zou hebben en we kwamen uit op zo’n 75-80%, echt ongelofelijk! Dit geldt dan m.n. voor alle vrouwen boven de 30-40 jaar, de tienermeisjes zien er een stuk gezonder uit. Het vreemde is dat de mannen in het geheel niet dik zijn. Wie kan mij dit uitleggen?
De keuken werkt erg veel met limoen en kruiden, dat is best wel lekker. Het lekkerste dat we gegeten hebben was een voorgerecht van gemarineerde kip met perfect rijpe avocado overdekt met een zachte kerrie saus. Als hoofdgerecht ging het om een schotel grote garnalen in een kreeftensaus (zie foto's). Wat betreft kwaliteit en opmaak op het bord zou het bij ons in de buurt van een sterrenrestaurant komen, echter de ambiance kan daar niet aan tippen. (restaurant in Arequipa, bezoek waard)

• 03 April 2012 - 15:50

Richard:

Zouden Peruanen het kunnen bevatten als je hen vertelt dat hier in Nederland cavia's door kinderen gekoesterd worden tot aan de natuurlijke dood?