Twee culturen in één zwembad - Reisverslag uit Birkat al Mawz, Oman van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Twee culturen in één zwembad - Reisverslag uit Birkat al Mawz, Oman van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Twee culturen in één zwembad

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

11 Januari 2023 | Oman, Birkat al Mawz

11 januari

Twee culturen in één zwembad

Een vreemde gewaarwording, 13 graden en toch met korte mouwen en korte broek rond lopen. Dat kan door de zeer geringe luchtvochtigheid. In de zon is zelfs zo heet dat ik me onderdompel in het zwembad. Twee culturen in één zwembad. Twee vrouwen met een wijde lycra lange broek en tuniek met lange mouwen aan en met een gesloten hoofdbedekking op genieten ook van de verkoeling. Alleen hun voeten, handen en gezicht zijn niet bedekt. Hun echtgenoot ligt in zwembroek op een ligbed. Ik, in bikini, geniet ook van de verkoeling. Jan ligt ook in zwembroek op een ligbed. Ik betrap me erop dat, hoezeer ik ook de normen van een andere cultuur respecteer, toch moeite heb met de ongelijkheid van man en vrouw. Of interpreteer ik dat als ongelijkheid?

Terwijl het flink afkoelt wandelen we naar een rozenkwekerij. Immers rozenwater wordt hier veel gebruikt. Zowel in het eten maar ook als geurwater. Zes rijen verdroogde struiken staan daar. Maar een trotse Pakistaan toont zijn kwekerij. Hij spreekt geen woord Engels en toont zijn distilleerderij. Helaas verkoopt de man alleen maar grote flessen van deze intensief geproduceerde vloeistof. We zijn dus snel uitgepraat. Pakken de auto en rijden 5 kilometer verder. Helaas zijn hier geen wandelpaden te vinden. Even een knop omzetten hier in de bergen. Begrijpelijk in een land waar het grootste deel van het jaar ver boven de 35 graden is. Of zelfs 50 wordt. Maar weldra komen we bij Diana’s viewpoint aan. ’s Avonds vermaak ik mij, bij een goede internet ontvangst, met de laatste afleveringen van The Crown. Uitgerekend hier hebben ze de verwondering over het uitzicht van Diane en Charles in 1986 vastgelegd in een panorama punt. Inderdaad het is indrukwekkend. Een gigantisch ravijn, een groene wadi en pittoreske dorpen liggen ver onder ons. Om bij dit punt te komen moet je wel je voorwenden als bezoeker van een zeer luxe resort. Na ons gelaafd te hebben aan het uitzicht zijn we weer vlot vertrokken.

• 11 Januari 2023 - 18:18

Hans :

We zijn benieuwd naar de foto's van het uitzicht en ook van Jan in zwembroek..

• 25 Januari 2023 - 23:03

Richard :

Fun fact: reeds in de Middeleeuwen kende men ook in Europa al de aanwending van rozenwater als geurmiddel.