Ramadan - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Ramadan - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Ramadan

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

17 Maart 2024 | Maleisië, Langkawi Islands

Ramadan

Na een nachtelijke vliegtocht van twaalf uur stappen we, ietwat versuft, uit het vliegtuig op Maleisische bodem. Op naar de immigratie balie. We schuiven voetje voor voetje tussen het doolhof van metalen hekjes en rode linten. En dan wachten. Een slanke, in beige uniform gestoken, jongeman rekt zich genoeglijk uit en toont zijn wagenwijd open mond. Zijn vriendelijke ogen kijken mij aan: Tempo Doeloe! Na deze rustpauze nodigt hij ons uit om twee vingers te tonen. Vervolgens verdwijnen onze afdrukken in de Maleisische databank. Forever?

De luchthaven van Kuala Lumpur ligt 70 kilometer van de stad verwijderd. Hier staan weinig huizen, wel veel hotels en het is vlak. Een uitstekende plek, een voorbeeld voor Nederland. Misschien een idee voor het nieuwe kabinet. Om de Hoge Veluwe om te dopen als Hoge Schiphol. Weg met die overdreven natuur! De wolven lopen vanzelf weg, probleem opgelost. En een stel boeren hebben nog grote schuren die als hangars gebruikt kunnen worden.

Even later zoeven we op de linkerbaan weg in de taxi. Met “wat is het rustig” open ik de conversatie met de Maleisische taxichauffeur. Yes, het is Ramadan! O ja, dat is op 10 maart gestart. Dat wordt dan dubbelop: Ramadan en Tempo Dulu. Ben benieuwd. 60 procent van de bevolking hangt de islam aan. Het betekent dat een groot deel van de bevolking zich houdt aan de strenge vastenregels. Enkele dagen later merken we dat het erg rustig is op de plekken waar we verblijven. We zitten inmiddels in het noorden van het eiland Langkawi in Noord Maleisië. Hier zijn verschillende levensmiddelenwinkels gesloten. Jan vindt een Pasar. Geboeid door de kleuren, geuren en het onbekende wringen we ons tussen de traditioneel geklede vrouwen. Zij, die alvast inkopen doen om later na zonsondergang met de familie de knagende honger te lijf te gaan. Voor ons geen pens of met vliegen bedekte etenswaar. En dan ontdekt Jan iets. Voor ons vervroegde ‘Suikerfeest’: in een plastic bakje gifgroene kokosballetjes. Het is de start: het onderdompelen in de Aziatische eetcultuur.

• 17 Maart 2024 - 15:02

Hans:

Wat een uitdaging Tempo Doeloe en Ramadan! In ieder geval voldoende tijd om iets te schrijven. Leuk om jullie reis weer te volgen. We zien naar de reisverhalen uit.

• 17 Maart 2024 - 18:04

Elsa Slagman:

Wat leuk om jullie weer te kunnen volgen! [e-1f600][e-1f44d]

Veel plezier!

• 18 Maart 2024 - 17:26

Manon Smit:

Fijn dat ik weer aan kan haken op afstand

• 20 Maart 2024 - 13:37

Mirjam Van Dorp:

Erg leuk jullie belevenissen mee te maken.

Ik hoop er nog heel wat te lezen.

Geniet ervan!

Groetjes Mirjam