Vaarwel India - Reisverslag uit Delhi, India van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Vaarwel India - Reisverslag uit Delhi, India van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Vaarwel India

Door: Jan en Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

09 Februari 2012 | India, Delhi

Delhi, 5 februari 2012

Vaarwel India,

India, je bent boeiend, indrukwekkend. Je hebt veel te bieden. Ik heb genoten van je mooie historische monumenten, paleizen, tempels en de cultuur. Wees er trots maar ook zuinig op.
Je keuken is geweldig. Wat een creativiteit vond ik in jouw vegetarische gerechten. Het inspireert me. Reken er maar op dat ik je thuis tracht te evenaren.
Sla de voorwaarden van de externe subsidiegevers niet in de wind. Je hebt ze nodig.
Mijn behoefte is bevredigd. Ik ben verzadigd door al jouw bijzonderheden, je vriendelijke en kleurrijke bevolking. M’n hoofd zit vol en ik ben aan rust toe.
De laatste beelden van jou blijven in m’n hoofd hangen. We reden met de trein Delhi binnen. Ik zag jouw mensen op 1 meter afstand van de rails in lappenhutjes wonen. Jouw mensen zaten op de spoorrails. Stoelen hadden ze niet. Kinderen speelden op de rails. Eindeloos veel mensen liepen op het spoor naast de trein waarin wij zaten.
En dan één van jouw kinderen, een klein meisje, zag ik tijdens onze wandeling in jouw mooie zakenwijk in New Delhi, blootvoets een kuiltje in het zand maken. En net zoals ik dat in Nederland ken maar dan van de poes ………
Bedankt dat wij een bezoek aan jou mochten brengen. Maar een visum á €130,- voor 3 weken is wel overpriced. Melk de toeristen niet uit. Fooien zijn een gift en geen eis.
Je hebt nog een lange weg te gaan als je je wilt meten met het westen.
Mij zie je voorlopig niet meer terug.

Pas goed op jezelf,
Yvonne

p.s. (door Jan)
Beste India, ik heb genoten van je verleden, je fantastische paleizen volgestopt met verfijnde kostbaarheden. In Delhi hebben we op de laatste dag nog een bezoek mogen brengen aan je historisch museum en wéér heb ik ontzettend genoten van alles wat je in de voorbije millennia hebt gepresteerd. In die tijd maakten jullie zulke mooie dingen terwijl men bij ons nog in berenvellen rondliep. En ik kan dan ook niet begrijpen hoe je zo sterk hebt kunnen afglijden. Ik weet dat je tot grote dingen in staat bent zoals satellieten en kernbommen bouwen maar het contrast met de 99% (990.000.000 mensen!) van je bevolking die we zo uitgebreid van nabij hebben kunnen zien is wel héél erg groot, hoe kun je dit toestaan? Ik heb 25 jaar geleden voor de eerste keer met je kennis mogen maken en het moet me van het hart dat, als ik kijk naar het gebrek aan vooruitgang die je sindsdien hebt geboekt, mij de moed in de schoenen zinkt wat de toekomst aangaat.
India, het ga je goed,
Jan

  • 10 Februari 2012 - 10:43

    Richard:

    Een wereld te winnen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Delhi

Yvonne

Tempo Doeloe

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 299660

Voorgaande reizen:

13 Maart 2024 - 24 April 2024

Tempo Doeloe

20 Mei 2023 - 30 Juni 2023

In de voetsporen van onze voorouders.

31 December 2022 - 03 Februari 2023

Schitterend Oman, een sprookje?

30 Oktober 2019 - 18 December 2019

Beestenboel

29 December 2018 - 01 Maart 2019

Op bezoek bij de Maya's.

10 November 2017 - 18 December 2017

Zuid-Afrika november-december 2017

22 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Tweede sabbatical 2014

06 December 2011 - 30 November -0001

Eerste Sabbatical 2011/2012

Landen bezocht: