Gelijke rechten man en vrouw, tot de rolverdeling. - Reisverslag uit Masqat, Oman van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Gelijke rechten man en vrouw, tot de rolverdeling. - Reisverslag uit Masqat, Oman van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Gelijke rechten man en vrouw, tot de rolverdeling.

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

05 Januari 2023 | Oman, Masqat

3 januari

Gelijke rechten man en vrouw, tot aan de rolverdeling.

Realiserend dat je gast bent in een islamitisch land kleden we ons volgens de normen. Vooral als je tot ’s morgens 11 uur een kijkje mag nemen in ’s lands grootste moskee Sultan Qabous Grand Mosque. Jan gekleed in lange broek en overhemd met lange mouwen en ik evenzo. Met dien verstande dat de blouse tot ver benedenmijn stalen heupen reikte. Een sjaal en zonnebril bedekte grotendeels mijn gezicht. Onherkenbaar voor vriend en vijand. Maar het was de moeite waard. De sultan heeft dit 20 jaar geleden voor zijn volk laten bouwen. Zodat 20.000 gelovigen tegelijkertijd een dienst kunnen bijwonen. Vrouwen en mannen gescheiden. Voor de vrouwen is een kleine gebedsruimte ingericht. Immers zij blijven veelal thuis om voor de kinderen, het eten en de ouderen te zorgen. Toen wij op kousenvoeten de ruimtes betraden werden we overweldigd door de pracht en praal. Bladgoud, mozaïeken met lapis lazuli, marmer uit Carrera, Swarovski kristal uit Oostenrijk, geweven kleden uit Iran, houtsoorten van overzee etc. Met deze internationale inbreng wil de Sultan ook duidelijk maken dat verschillende religies in deze wereld moeten kunnen harmoniëren. Maar weer drijven vragen naar boven: wat betekent moslim, islam, mohammedaan? Mijn blik viel op een bordje in het Arabisch en Engels ‘Informatiecentrum’. Nieuwsgierig startte ik mijn speurtocht. Jan achterlatend. Een vrouw, authentiek gekleed, ving mij op. “Kom binnen”. “Ja maar”, sputterde ik tegen “mijn man is hier niet”. Ik dacht: een goed verstaander heeft een half woord nodig. Nu pas ik me wel helemaal aan bij deze cultuur. Weldra vond ik een lezende Jan bij een documentatiebord. Niet geheel enthousiast, uit vrees om bekeerd te worden, liep hij met me mee. Een minuut later zonken we weg in de dikke kussens, met een vingerhoedje koffie en een dadel. En… een ratelende vrouw die graag onze vragen over de moskee beantwoordde. Gelukkig belandden we in het gesprek bij de kleine gebedsruimte voor vrouwen. Hebbes. Nu kan ik mij laten informeren hoe het hier in Oman met de vrouwenrechten zit. De vrijheden zijn voor beide seksen gelijk. Dit betekent: recht op werk, auto rijden, kiesrecht, volgen van onderwijs, zitting hebben in het parlement, gelijke beloning. Wat anders dan in Iran, Saoedi Arabië en Afghanistan. Tja, denk ik, maar waarom dan vrouwen in een kleinere gebedsruimte? Dat heeft vast te maken met de rolverdeling volgens de islamitische cultuur. Enfin, de vrouw had twee geïnteresseerde toeristen voor zich. We kregen huiswerk mee. Drie boekjes, over de islam, de overeenkomst tussen het christelijk geloof en het atheïsme. Jan sloot het gesprek af met “deze zetten we naast onze bijbel.”


  • 05 Januari 2023 - 22:09

    Mirjam Van Dorp:

    Interessant om te lezen wat jullie allemaal mee maken.

    De grote moskee in Muscat hebben wij ook bezocht. Zijn er slechts één dag geweest.

    Ben heel benieuwd naar het binnenland.

    Dat is volgens mij betoverend mooi!

    Hebben jullie ook ergens foto's geplaatst?

    Dat heb ik nog niet ontdekt.

    Geniet ervan!!!!


  • 05 Januari 2023 - 23:19

    Hans :

    Dat wordt een heuse studie. Leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Tempo Doeloe

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 299614

Voorgaande reizen:

13 Maart 2024 - 24 April 2024

Tempo Doeloe

20 Mei 2023 - 30 Juni 2023

In de voetsporen van onze voorouders.

31 December 2022 - 03 Februari 2023

Schitterend Oman, een sprookje?

30 Oktober 2019 - 18 December 2019

Beestenboel

29 December 2018 - 01 Maart 2019

Op bezoek bij de Maya's.

10 November 2017 - 18 December 2017

Zuid-Afrika november-december 2017

22 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Tweede sabbatical 2014

06 December 2011 - 30 November -0001

Eerste Sabbatical 2011/2012

Landen bezocht: