Sultan of Emir? - Reisverslag uit Masqat, Oman van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Sultan of Emir? - Reisverslag uit Masqat, Oman van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Sultan of Emir?

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

04 Januari 2023 | Oman, Masqat

2 januari

Sultan en Emir?

Reizen door onbekende gebieden roept vragen op. Wat zijn dat voor vertellingen uit ‘Duizend en één nacht’ ? Gelukkig beschikken we, op deze plek, over prima werkend internet. Bij het lezen kreeg ik rode oortjes. Het zijn van oorsprong erotische vertellingen. Die ooit in duizend en één nachten zijn verteld door de laatste vrouw van de sultan. Hiermee heeft ze haar leven gered. Nu toch nog maar eens Sinbad de Zeeman, Aladin met de wonderlamp teruglezen. Met deze wetenschap pakten we de taxi naar het onbekende sprookje. Direct waanden we ons in een andere wereld. Een man in witte kaftan en met tulband op bracht ons naar de oude overdekte souk in Muscat. Met gepaste afstand dolend tussen groepjes vrouwen, gehuld in lange zwarte kledij en doeken, en mannen met smetteloze lange witte gewaden, zochten we onze weg. Al spoedig raakten we bewust van het padje af. Om vooral de gelikte en aan de buitenwacht getoonde souk, met overigens prachtig ingelegd en uitgesneden houten plafonds, achter ons te laten. We verplaatsen ons door schone, met weinig zwerfvuil, smalle steegjes met veel poezen. Om vervolgens de oude stad te bereiken namen we weer de glanzende witte taxi. Je ziet hier geen enkele gebutste of oude auto rijden. Muscat is 60 km. lang. Lopen van de ene bezienswaardigheid naar de andere is niet te doen. De oude stad ziet er in onze interpretatie nieuw uit. Gave witte vierkante huizen met platte daken. Met aan de zee het voormalige verblijf van de sultan. Royale tuin maar geen pronkerig gebouw. Opmerkelijk is dat hier petunia’s, afrikaantjes en begonia’s volop staan te bloeien. Wel van de nodige irrigatieslangen, in dit zeer droge land met wadi’s en oases, voorzien. Oman was ooit een Portugese kolonie. Wat deed de sultan Qabous hier in dit verblijf? Vanaf 1970 heeft hij het land gemoderniseerd. We zullen het de komende weken ontdekken. En weer drijven vragen naar boven: wat is het verschil tussen sultan, emir en sjeik?

• 05 Januari 2023 - 12:25

Hans :

Leuk, echte ontdekkingsreizigers. Een nieuwe, onbekende wereld.