Socialisme - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Socialisme - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Socialisme

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

06 Januari 2019 | Cuba, Viñales

Op het ritme van de Argentijnse tango sla ik de letters op het toetsenbord aan. Puffend na een dansje rondom de 2 twijfelaars. Met de smaak van vloeibare bounty in mijn mond; liquor de coco.
Ik denk terug aan de wandeltocht met de jonge Cubaanse “forest engineer”. Tussen de tabaksvelden door. Soms opzij springend om plaats te maken voor de boer met de ossenkar. Of de venter met uien- en knoflookstrengen. Terwijl de boeren het land en de zaden van de overheid ontvangen wordt het particulier initiatief oogluikend toegestaan. Een nieuwe ontwikkeling in het socialisme. De tabaksboeren dragen 90 % van hun oogst aan de overheid af. 20% houden zij zelf. ??? 10% verdwijnt dus in het zwarte circuit. Is dit het begin van het kapitalisme? Interessant.
Onze afgestudeerde gids werkt de eerste jaren voor de overheid. In ruil voor haar genoten studie. Een oplossing voor de langdurige studieschuld?
De jongeren zijn tevreden met de nieuwe president. Hij brengt meer vrijheid. Internet is bereikbaar. Weliswaar alleen door de aankoop van kaarten met gecontroleerde krascodes en beperkte wifi adressen. Ook wij moeten ons verwend internet gedrag aanpassen.
Al enkele dagen zoeken we naar een winkel met brood. Onze gids verwijst ons naar een bakker. In een klein pandje zonder etalage, reclames en kleuren stappen we om 12 uur binnen. Lege schappen. Het brood is schaars. Reden: de nieuwe Braziliaanse president heeft een uitvoerverbod van graan naar Cuba ingevoerd. Buurland Mexico springt mondjesmaat bij.