Weven jong geleerd oud gedaan - Reisverslag uit Santiago Atitlán, Guatemala van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Weven jong geleerd oud gedaan - Reisverslag uit Santiago Atitlán, Guatemala van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Weven jong geleerd oud gedaan

Door: Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

27 Januari 2019 | Guatemala, Santiago Atitlán

Omdat ik graag authentiek handwerk uit Guatemala mee wil nemen stappen we vandaag wederom op de boot. Nu naar Santiago Atitlan. Bekend om het weef- en borduurwerk.
Er is geen vaste dienstregeling. Het bootje vertrekt als de boot vol is.
Drie kwartier later lopen we door de steegjes van het dorp. We vermijden de hoofdstraat met toeristenwaar. Volgen een vrouw met cactusstaken in de tas. Zij heeft vast ingekocht op de markt. Rechts van mij hoor ik een bekend geluid. Ik kijk in de donkere ruimte naar binnen. Vlak bij de ingang zie ik een jochie van 6 zitten. Ik stap op het knulletje af. Belangstellend kijk ik hoe hij touwtjes om draden bindt. Jan stoot mij aan. Kijk eens verder. Mijn ogen raken langzamerhand gewend aan de donkerte. Hij lijkt alsof we ons in een kleine kelder bevinden. Er staan meerdere weefgetouwen tegen elkaar aangedrukt. Wat oudere jongens schieten de spoelen tussen de kettingdraden door. Daarnaast zitten een aantal jongere jongens van diverse leeftijden. Allemaal zijn ze met touwtjes bezig om opgespannen draden in patronen in te binden. Je ziet dat de behendigheid de leeftijd en ervaring van de knullen verraadt. Uit het toilet komt een oudere man met een bak water. Is dat de baas? Hij doopt de geverfde draden in de bak, die wankelend op een traptrede staat, op en neer.
Dit zijn arbeidsomstandigheden die je niemand toewenst. We nemen afscheid met veel waardering en respect voor hun werk. Mijn camera laat ik ongemoeid.
Overal proberen vrouwen het weef- en borduurwerk aan de vrouw te brengen. Mijn belangstelling gaat uit naar heupiles. Dat is een geweven lap met een halsopening in het midden. De zijkanten kun je zelf op maat dichtnaaien. Het wordt gedragen als blouse op een lange geweven rok. Iedere vrouw in dit gebied draagt dit kledingstuk. De blouse draag je in de rok. Het geheel wordt vastgehouden door een geweven en geborduurde ceintuur van wel 3 meter. Een bont geborduurde ceintuur heb ik inmiddels in een andere plaats aangeschaft. Specialiteit van déze plaats is het borduurwerk. Dit zijn vaak vogels of bloemen, langs de hals zijde. Na enig onderhandelen zijn 2 mensen blij; Maria met de Quetzals en ik met mijn heupiles.

• 27 Januari 2019 - 10:33

Kim Engbers:

Hallo Yvon en Jan,

Het is weer een feestje om jullie verhalen te lezen. Ben weer helemaal bij. Ik wens jullie nog heul veul veiilge kilometers en ons allen nog veel mooie verhalen.

Groetjes,
    Kim