De koffieproeverij - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu De koffieproeverij - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

De koffieproeverij

Door: Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

21 Februari 2019 | Costa Rica, Sámara

Soms hoop je tegen beter in op een nouveauté. Een verborgen wijngaard in Costa Rica. Helaas geen druif te zien. Wel “koffiegaarden”. We verblijven op 1400 mtr hoogte in het centrale gedeelte van het land. Langs de zandweg zie ik de koffieplantages en schamele huisjes aan mij voorbij glijden. Op sommige plekken is al geoogst. Tamelijk vroeg voor dit voorjaar. Of liever gezegd de droge periode. Ook hier is de klimaatverandering merkbaar. Het is droger en vroeger in het seizoen heet.
Tot nu toe hebben we altijd heerlijke koffie gedronken. Zowel in Guatemala als hier. Beiden koffie producerende landen. Maar wat weet ik eigenlijk van koffie? Weinig. Terwijl ik het dagelijks drink. Dus op naar de experts. Voor me zie ik een in hout opgetrokken open koffiehuis. Buiten staat een bord: free coffee tasting. Een alleraardigste jonge vrouw treedt ons tegemoet. Wat willen we van het zwarte goud weten? Vertel ons maar alles! In 5 grote thermoskannen staan verschillende versies klaar. Van light naar dark roasted. Hoe meer gebrand hoe minder cafeïne het bevat. Telkens nippen aan een nieuw getapt kopje. Alhoewel het verschil te proeven is zijn de nuances gering. Uiteindelijk kiezen we een milde versie uit. Voor een eerlijke kop koffie. En dan start een, voor mij onbekend, ritueel. En houten standaard met een hangend katoenen zakje verschijnt op tafel. De door ons gekozen koffie wordt per gram afgewogen. Het water wordt gekookt tot 92 graden C. Dit wordt zorgvuldig op de koffie in het katoenen zakje gegoten. Het aroma komt je tegemoet. Mmmm en dan volgt een gelukzalig moment.