Geen regenwoud zonder regen. - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu Geen regenwoud zonder regen. - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Yvonne Jan - WaarBenJij.nu

Geen regenwoud zonder regen.

Door: Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

25 Februari 2019 | Costa Rica, Fortuna

Van het platteland bij Fortuna reizen we af naar het oosten. De afgelopen dagen verbleven op een Finca lodge. Een boerderij met kleine huisjes. Een agrarische omgeving. Plantages met suikerriet, ananassen, bananen, papaja’s en meloenen. En helaas met kleine povere huisjes en onverharde wegen. Eén van de gevolgen van onze lage fruit prijzen.
Een industriestadje Guapiles komt in zicht. Gelukkig rijden we naar een Eco B&B. Hetgeen we thuis hebben geregeld. Jan draait van de hoofdweg af en een grindweg in. Na een kilometer doemt een hek op. Na flink aan de provisorische bel getrokken te hebben staat er een verlopen hippie voor m’n neus. Met de bagage torsend, volgen we hem. Naar een soort uit de kluiten gewassen kippenhok. Netjes houden we ons even in en bekijken het “Ecoparadijs”. 10 meter onder ons loopt een rivier. Om ons heen allemaal regenwoud. Mooi om te zien. Het houten huisje bestaat uit smalle oude planken met kieren, breuken en splinters. De tand des tijds heeft ervoor gezorgd dat alles schots en scheef hangt. De horren zijn versleten en bieden ruimte voor de lokale fauna. Het dak is een quiltwerk van golfplaten. De douche hangt met tere draadjes aan elkaar.
Enkele uren later begint het te regenen. De simpele bamboe luiken schuif ik voor de horren. Door de gleuven trekt het vocht de ruimte in. Maar hopelijk niet de insecten of ander ongewenste bezoekers. Ik voel me behoorlijk ongemakkelijk en zie veel boze geesten op mijn weg. Dan maar vroeg slapen. Des te eerder zijn we hier morgen vroeg weg. Ik probeer te slapen. Maar telkens voel ik over mijn voeten kruipen. Het is fantasie. Ogen dicht. Plots zit ik recht op. Wat hoor ik? Hmm maar weer liggen. Dan een oorverdovend geluid. Vlak boven ons hoofd dondert het regenwater met geweld op de golfplaten. Ook Jan doet geen oog meer dicht. Dit is echt het regenwoud. En heel populair een “ecoparadijs” voor een paradijs waar je wel 5 kippenhokken voor kunt bouwen.
Die ochtend laat de hippie opgetogen een rood giftig kikkertje zien op de stengel van een groene plant. “Die zitten hier veel”. Hij is 2-3 cm. groot. De grootte van de kieren van ons “kippenhok”.

• 26 Februari 2019 - 13:58

JanV:

Weer eens wat anders dan de luxe van thuis ;-)

• 26 Februari 2019 - 14:41

Richard:

'Eco' is geen zaligmakend begrip, zo blijkt maar weer.